tisdag 28 december 2010

Jag är inte heller till salu!

Under tiden som jag tog en bloggpaus drog Kicki Norman på Daisy Beauty igång kampanjen "Vi är inte till salu". Med kampanjen vill hon belysa problemet med smygreklam på bloggar och göra läsarna medvetna om hur verkligheten ser ut. Många av de stora bloggarna säljer nämligen inte bara annonsplats på sina bloggar utan säljer också gärna hela inlägg. I inläggen hyllar de då en viss produkt eller ett märke mot betalning. Jag tycker det är helt okej att sälja annonsplats på sin blogg men då ska det vara klart och tydligt att det är just en annons. Att göra smygreklam i sina inlägg mot betalning tycker jag är oetiskt och hela trovärdigheten för personen bakom bloggen rasar totalt.

Tyvärr förstör ju de här bloggarna för oss andra "hederliga" bloggare eftersom det är lätt att dra alla över en kam och tro att vi andra håller på med samma sak när vi skriver om något vi gillar. Därför känns det viktigt för mig att skriva på blogguppropet "Vi är inte till salu" för att ni mina kära läsare ska känna er trygga med att ni inte blir utsatta för smygreklam när ni läser Kabuki.

Det här är min egna lilla policy, den ligger också alltid ute i högerkanten:
"Observera att jag inte får betalt för att tipsa om eller skriva om vissa produkter. Anledningen till att jag ofta tipsar om några få märken i brevsvaren är att det är dessa märken jag har utbildning i och känner till hur de fungerar, vad man kan förvänta sig för resultat och vad de har för ingredienser. De produkter jag recenserar har jag antingen köpt själv eller fått som pressutskick. Att jag fått en produkt att recenserar betyder inte att den självklart får ett bra betyg. För att kunna tjäna några pengar på bloggen har jag ett affiliate-samarbete med vissa företag (dessa hittar du under rubriken Beautyshopping), det innebär att om du klickar på länken till shoppen och handlar får jag en viss procent av beloppet."



Här har du Kickis text i sin helhet och länkar till andra sköna bloggare som inte heller är till salu:

Vi är inte till salu!

Du kanske inte vet om det, men läser du bloggar är du troligen lurad. Allt fler bloggare tar nämligen betalt för att nämna produkter i sina bloggar och du kan därför inte längre lita på de personliga rekommendationer som en gång i tiden gjorde bloggarna så populära. ”Bloggare” har blivit synonymt med reklampelare, någon som gör vad som helst för fester med gratis vin, gåvor från stora företag eller reda pengar.

Bloggar är ett faktum. Upp emot 2,3 miljoner svenskar läser en eller flera bloggar varje dag, beroende på vilken undersökning du väljer att utgå från. De flesta är kvinnor, och bloggläsandet är störst i de yngre åldergrupperna. Idag har var tredje 20-årig kvinna en egen blogg. Den som försöker kalla bloggar för en fluga har legat under en sten de senaste fem åren. Idag är bloggarna en maktfaktor att räkna med.

Vi som bloggar känner till detta. Och vi väljer att hantera vår makt på två olika sätt. En skrämmande utbredd grupp, däribland de absolut största bloggarna i Sverige, säljer inte bara annonser på sina bloggar, de säljer också själva blogginläggen. Mot en mer eller mindre rundlig summa pengar, beroende på bloggens storlek och inriktning, kan företag få sina produkter omskrivna och också uppvisade på bild. Prislappen ligger på tusentals kronor. De största bloggarna kan tjäna mer än hundratusen kronor på en månad på att sälja annonser och blogginlägg i kombination. Det är enorma summor pengar i omlopp i en affärsverksamhet som går ut på att företag och bloggare går plus på läsarens bekostnad. Att detta strider mot marknadsföringslagen är inget som hindrar, mer än att det hindrar storbloggarna från att öppet tala om exakt hur pengarna tjänas.

Sedan finns det en mindre grupp vars ord och åsikter inte är till salu. Vi följer de pressetiska reglerna, eller marknadsföringslagen, eller både och. Det innebär bland annat att vi tydligt visar vad som är annons och vad som är vår egen text. Även om det går att köpa en annons, kan företag inte betala för att vi ska blogga om dem. Vi vill vara trovärdiga inför våra läsare och vi tycker integritet är viktigt. Vi tror att vårt sätt att förhålla oss till annonsörer, redaktionell reklam och gällande lagar är viktigare och mer långsiktigt hållbart än att sälja sin integritet och ytterst lura sina läsare.

Tyvärr arbetar vi i motvind. Ofta får vi försvara oss mot felaktiga anklagelser om att vi också är till salu, bara för att andra är det. Vi berättar så klart hur vår publiceringspolicy ser ut, men blir inte trodda. Bloggkollegor med mer förhandlingsbar moral än vår, skjuter både sig själva och oss i foten. Tack vare blogglögnarnas rikoschetter blir vi alla enbenta.

Därför kommer vi nu att tydligt skriva ut på våra bloggar att vi följer Pressens samarbetsnämnds Spelregler för press, radio och tv. Vi vill höja oss över alla pressetiska tvivel. Vi vill att våra läsare ska förstå var vi står. Eftersom lag och ordning inte räcker till för den här nya gruppen unga affärskvinnor, som säljer annonser förklädda till redaktionellt material, får vi försöka göra något för att skilja oss från våra mindre nogräknade bloggkollegor.

Varje resa börjar med ett första steg. Det här är förhoppningsvis ett första steg mot en upprensning av bloggträsket. För även om våra mindre nogräknade kollegor säljer sig till högstbjudande, är vissa av oss inte till salu.

alltforforaldrar.se/farmorsbloggen/
beautybytanci.se
beleza.blogg.se
daisybeauty.com
elmikas.blogspot.com
finslipad.blogspot.com
frokenrosa.wordpress.com
gazet.se/Bloggar/?Skribent=elin
godoc.nu
honi.blogg.se
kabukibeauty.blogspot.com

leninea.wordpress.com
lillagumman.se
makeitfab.blogspot.com
makeuponista.se
mybeautyspots.blogspot.com/
onekligen.blogspot.com
purity.webblogg.se
saintbellabeauty.blogspot.com
skimmerskuggan.blogspot.com
smaskens.nu
totalbeauty.se
underbaraclara.nu
vackerunderbar.se
venusvanity.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar