torsdag 1 oktober 2009

En fråga om torr och fnasig hud

Hej Kabuki!

Tack för en bra blogg! Har ett problem som jag hoppas du kan hjälpa mig med.

Under sommaren har jag jobbat på sjön (kryssningsfartyg) och bott ombord. Luften i hytterna är ganska torr. I slutet av jobbveckorna har min hy ofta reagerat. Det som händer är att hakpartiet blir snustorr, nästan papprigt och stramt. Detta sitter i i några dagar och försvinner sen. Det enda som hjälpt någorlunda är en fuktighetsmask från Dr Hauschka som jag tur nog råkade ha med mig. Fuktighetskrämer har inte fungerat. Samma utbrott av torrhet hände häromdan när jag rest mycket och flugit. Min hy kan bli torr ibland, men såhär har den aldrig reagerat förut.

Jag använder en rengöring från Jan Marini och krämer från samma märke, Factor A och Antioxidant-dagkrämen.

Har du nåt bra tips för min stressade hud? Jag kommer arbeta under samma omständigheter igen och vill helst slippa att det händer igen.

Supertacksam för svar!

Vänliga hälsningar
Emma


Hej Emma!

Tack för din fråga, vad roligt att du hittat till Kabuki! Vad härligt det låter att vara ute på sjön!

Torr luft är som du märkt inget som huden gillar men det kan ju vara lite svårt att undvika. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Jan Marinis produkter, vet att några innehåller AHA. I början när man använder produkter med AHA-syra i kan huden bli lite torr eftersom syrorna ökar avsöndringen av döda hudceller. Vet ju inte om det är den torra luften, solen eller produkterna som orsakar dina problem.

Du kan testa att spraya huden med fuktspray ett par gånger om dagen, det kan du göra även om du har sminkat dig. Ole Henriksen har ett jätteskönt ansiktsvatten som heter Pick Me Up som även kan användas som fuktspray under dagen, Decleor har ett som heter Fresh Hydrating Mist och Kerstin Florian har ett med underbar doft som heter Neroli Water. Du kan också göra din egna fuktspray hur enkelt som helst: koka upp vatten, lägg i en tepåse kamomillte och en påse grönt te, låt dra och svalna. Häll sedan på sprayflaska, håller cirka en vecka i kylskåp.

AHA-syror är peelande och om dina produkter från Jan Marini innehåller AHA behöver du inte någon annan peeling, om de inte gör det kan det vara bra att peela försiktigt 1-2 gånger i veckan för att få bort torra döda hudceller. Använd fuktmask 2-3 gånger i veckan, gärna en som du kan låta sitta kvar över natten som t.ex. Decleors Hydra Floral Masque, den går in i huden så det kladdar inte på kudden, Rosenserien har också en sådan som heter Vitaminkur.

Hoppas att du får ordning på hakan och glöm inte att använda ett bra solskydd, minst spf 30 när du är på sjön. Trevlig resa!

Ha det gott!
Hälsningar från Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar