fredag 21 augusti 2009

Dagens fråga i lådan

Fråga:

Såg din lilla frågeruta och kan inte hejda min nyfikenhet... Idag provade jag för första gången ID bare minerals, fick utprovat en nyans som verkade ganska lik min egen. Har haft inställningen - "Alla har ID... finns det inget mer exotiskt" Men efter att min kompis införskaffat ett prova-på-kit har jag blivit väldigt nyfiken...

Jag vill gärna köra all mineral ett tag. Vilka mineralmärken har du erfarenhet av? Har kollat lite på MAC's fasta mineralpuder natural skinfinish.

Känner du till hudvårdsmärket Dermanord? En väninna till mig använder det och det verkar ha en bra grundsyn på rengöring och krämer.

Angående finnar på hakan... är det inte lite hormonellt? Jag har i alla fall givit upp, ha, ha.

Vänliga hälsningar från Klara, en sminknörd i Malmö.


Svar:

Hej Klara, vad roligt att du hittat till Kabuki och frågelådan!

Ja, många använder IDs foundation och är helnöjda, prova-på-kitet är väldigt prisvärt. Själv gillar jag Youngbloods mineral-foundation som finns i lös, pressad och i flytande form. Min syster använder det svenska mineralmärket Makeupcosmetics och är jättenöjd.

Tycker absolut att du ska testa något mineralmärke, det känns lätt och skönt mot huden, är lätt att få ett bra resultat med och täpper inte till porerna som vanlig foundation ofta gör. Tricket med foundation i mineralform är att bara ta lite pulver på borsten och jobba in på huden. Tar man för mycket blir resultatet lätt lite blankt och metalliskt. Vill man ha mer täckning så jobbar man bara lite längre med borsten i stället för att ta mer pulver. Bäst resultat blir det om du använder en kabuki-borste (så klart!).

Mac's mineralfoundation har jag tyvärr inte testat.

Dermanord är ett av mina favoritmärken, kan varmt rekommendera det. Själv använder jag deras ansiktsvatten med hallon och aloe vera och till min bebis badvatten och till mina torra ben använder jag deras babyolja. Dermanord har ju också en serie med mineralmakeup, den har jag dock inte testat.

Visst är finnarna på hakan ofta hormonrelaterade, med de rätta knepen kan man dock ofta begränsa deras framfart...

Lycka till!
Emma, hudterapeut

1 kommentar:

  1. Tack för så snabbt och givande svar :)

    Jätte tacksam för all tips och råd..ska nog tjuvkika lite på Yongblood innan jag investerar i ID.

    Ha det bra!
    /Klara

    SvaraRadera