måndag 31 augusti 2009

Fråga om acne

Hej!
Jag har sedan början av 20-årsåldern haft mycket problem med cystiska finnar som dyker upp lite överallt i ansiktet, och ingenting i världen verkar kunna få bort dem. Jag har under senare år också börjat få mycket finnar runt hakpartiet och på höger kind. Jag har tidigare även haft perioral dermatit i ansiktet. Jag har provat alltifrån Tetracyklin och p-piller till krämer och annat (t.e.x MD Formulation) men ingenting råder bot på min akne. Må tilläggas att jag inte har fet hy, men jag har reaktiv hy och är yttorr. Har du några som helst förslag på vad jag skulle kunna göra för att minska min akne?

Tack på förhand!
//Mary


Hej Mary!
Vad roligt att du hittat till Kabuki och tack för din fråga! Det låter jobbigt för dig, får se om mina råd kan hjälpa dig lite i alla fall, alltid svårt att råda när man inte tittat på huden i verkligheten.

En tanke slog mig när du säger att du är reaktiv och har acne är om det möjligtvis kan vara så att du kan ha rosacea. Rosacea är en hudsjukdom som drabbar kärl och talgkörtlar, för att få det bekräftat tycker jag du ska söka upp en hudläkare. Du kanske redan har varit hos hudläkare eftersom du fått Tetracyklin tidigare? Finnar på hakan är ofta förknippat med hormonell obalans, men rosacea sitter ofta där också. Har man rosacea brukar man inte ha pormaskar i området utan mest knottror och bölder.

Vad synd att MD inte fungerade för dig, det var min första tanke att du skulle prova när jag började läsa ditt mail. Exuviance är också ett märke som brukar vara effektivt. Bäst effekt av produkterna får du om du samtidigt gör förstärkta AHA-penslingar från samma märke på salong. Det är bra att gå regelbundet till en hudterapeut som kan göra ansiktsbehandling med portömning och vårdande masker. Hur frestande det är är ska man aldrig klämma på finnarna själv, det finns risk att de spricker inåt och att man får ordentliga inflammationer och ärr.

För några år sedan kom det en ”acne-lampa”, Omnilux. Behandlingen görs på salong och gärna ihop med en MD-pensling och MD-produkter hemma. Ljuset från lampan går djupt ner i huden och dödar acnebakterierna. Behandlingen är skonsam och helt smärtfri, dock ganska dyr. Kanske fungerar MD-produkterna bättre för dig i kombination med Omnilux.

Ett annat alternativ är IPL-behandling, finns både på hudsalong och hos en del hudläkare och plastikkliniker. IPL är en variant av laser som också går ner i huden och dödar acnebakterierna. Denna behandling kan kännas en del och är också ganska dyr. Se till att gå till någon med gott rykte som du känner förtroende för.

Aloe Vera-gelé är min favoritprodukt över allt annat, använd den under din nattcreme, kan också användas på dagen, men det kan vara svårt att sminka sig då.

Att äta mjölksyrebakterier typ Lactiplus är inte bara bra för magen utan även för huden.

Läs gärna inläggen "Fakta om acne" och "AHA-syror, vad är det egentligen?".

Hoppas att det var till någon hjälp, lycka till!
Emma, hudterapeut

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag skrev en fråga i inlägget om mineralolja, men du måste missat det, här kommer det igen! :)

    Jag har märkt att jag fått bättre hud sen jag började använda aloe vera gel och jojobaolja istället för vanliga ansiktskrämer med allsköns konstiga ingredienser i, och så fort jag prövar en "vanlig" kräm så får jag små röda prickar icg andra otrevligheter.
    Kollade min rengöringslotion från ACO och såg att mineralolja var ingrediens nummer två.
    Funderar på hur pass bra eller dåligt det är, jag tänker som så att det är värre att ha mineralolja i något som ska ligga kvar på huden, tex. en dagkräm, än i en rengöring som sköljs av.
    Jag torkar bara av lotionen med en servett och, baddar med ansiktsvatten och tar sen på kräm.
    Vad tror du, täpper mineraloljan till om jag gör så, eller åker det väck tillsammans med ansiktsvattnet?

    Tacksam för svar!
    //Bella

    SvaraRadera
  2. Oh förlåt, det hade jag missat! Tack för påminnelsen och tack för din fråga!

    Det mesta av mineraloljan följer nog med när du torkar bort rengöringen. För säkerhets skull kan du stryka med bomull och ansiktsvatten i stället för att badda så får du nog med de små resterna. I rengöring som bara stannar en kort stund på huden är det inte lika "farligt" med mineralolja som i krämer.

    Aloe vera och jojobaolja kan verkligen göra underverk för huden, toppengrejer, mina favoriter!

    Ha det gott!
    Kabuki-Emma

    SvaraRadera