tisdag 25 augusti 2009

Grrr för pormaskar!


Hej!

Jag har problem med min hy som är blandhy kan man väl säga, fet men på samma gång kan jag ha vissa torra områden. Det största problemet är väl pormaskar, och jag vet inte vad jag ska använda/göra för att verkligen få bort dem! Det är t-zonen där problemen sitter. Jag använder många olika produkter, inga jättedyra, mest från Apoteket. Men min hy har dock blivit mycket bättre sedan jag för 6 år sedan började använda peeling, men det går ändå inte helt bort! Så har du något tips på vad som verkligen funkar, det kan vara dyra produkter, bara det är bra! Sedan tänkte jag höra vad du har gått din utbildning för någonstans och vad den heter?

Tack på förhand!!!
Emilia


Svar:
Hej Emilia och tack för din fråga, vad roligt att du hittat hit!

Att vara torr och samtidigt ha problem med lite fetare hud och pormaskar i T-zonen är vanligt. I T-zonen har man oftast lite högre talgproduktion, om talget har svårt att komma ut ur porerna för att smörja huden bildas pormaskar. Det är bra att du peelar för att få bort döda hudceller som annars kan lägga sig som ett lock över poröppniningen och hindra att talget kan komma ut av sig självt. Peela inte för ofta bara, det kan göra att talgproduktionen stimuleras och ökar istället, en gång i veckan brukar räcka. Det är också bra att använda djuprengörande masker, gärna med lera i som hjälper till att dra ut talget. Använd masken efter att du peelat, men bara i T-zonen, annars kan du torka ut de områden som redan var torra.

Apotekets produkter och andra lite billigare märken innehåller ofta mineralolja (läs mer om mineralolja i nästa inlägg) som har en förmåga att täppa till porerna så det kan vara bra att byta märke. Fast det är frestande när man ser de där svarta prickarna på näsan ska man aldrig klämma ut pormaskarna själv, det är lätt hänt att man klämmer för hårt och skadar huden och får fula bestående märken. Jag skulle rekommendera dig att boka en tid hos en hudterapeut som kan göra en portömning på dig och samtidigt ta en titt på huden för att rekommendera dig produkter som passar just dig och din hy.

Min utbildning gick jag på Elisabethskolan i Göteborg, jag kan verkligen rekommendera den skolan om du har funderingar på att bli hudterapeut, som för övrigt är världens roligaste yrke!

Lycka till!

Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar