tisdag 25 augusti 2009

Fakta om mineralolja


Mineralolja är en vanlig ingrediens i dagens hudvårdsprodukter och trots sitt namn innehåller den inga mineraler eller nyttigheter alls. Faktum är att mineraloljan är ett helt dött material som inte kan ge huden någon näring eller vitaminer över huvud taget. Istället lägger den sig som en plastfilm över huden och täpper till 40-60 % av porerna så svett och talg hindras från att komma ut, vilket medför att oönskade pormaskar bildas. Eftersom mineraloljan är så tilltäppande störs hudens egen fettproduktion och man blir lätt beroende av produkter med mineralolja i för att kunna hålla huden mjuk, något som de flesta Lypsyl-användare bistert fått erfara.

Sedan länge är det känt att användning av mineralolja kan störa immunförsvaret hos människor och djur. Ny forskning tyder på att det även kan ge reumatiska sjukdomar. I en undersökning gjord av Karolinska Institutet visade det sig att sjukdomen reumatoid artrit kunde vara upp till 40 % vanligare bland män som hanterade mineraloljor i sitt yrke än andra män.

Mineraloljan bildas långt ner i jorden av nedbrutna växter och borras upp för att användas i bl.a. bilmoterer, symaskiner och i hudvårdsprodukter. Anledningen till att det används i hudvårdsprodukter är att det är en billig olja som inte härsknar, den ger produkten en bra konsistens och den ger också en skön och mjuk känsla på huden.

För personer med hyperkänslig hy som inte tål hudvård med aktiva ingredienser i kan dock produkter med mineralolja vara ett alternativ. Då mineraloljan inte innehåller någon näring eller aktiva ingredienser ger den heller inte upphov till några reaktioner och eftersom den lägger sig som en skyddande hinna över huden får irriterad hud en möjlighet att läka.

På innehållsförteckningen till hudvårdsprodukter kan mineralolja även heta: Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, Vaselin Oil, E 905, Paraffin Oil, Liquid paraffin.

3 kommentarer:

  1. Mucho bueno info!
    Har märkt att jag fått bättre hud sen jag började använda aloe vera gel och jojobaolja istället för vanliga ansiktskrämer.
    Kollade min rengöringslotion från ACO och såg att mineralolja var ingrediens nummer två.
    Funderar på hur pass bra eller dåligt det är, jag tänker som så att det är värre att ha mineralolja i något som ska ligga kvar på huden, tex. en dagkräm, än i en rengöring som sköljs av.
    Jag torkar bara av lotionen med en servett och, baddar med ansiktsvatten och tar sen på kräm.
    Vad tror du, täpper mineraloljan till om jag gör så, eller åker det väck tillsammans med ansiktsvattnet?

    SvaraRadera
  2. Mineraloljan är en svår nöt! Jag har "fått lära mig" precis det du skriver ovan i inlägget och har personligen allt sedan jag lärde mig skillnaden mellan mineralolja och vegetabilisk olja avstått från det förra eftersom det kändes oerhört korkat att chansa...dessutom är de vegetabiliska oljorna så mycket skönare på huden!
    Från "försvararna" har jag, utöver det du skriver ovan, hört argument som att det finns olika grader av raffinerad mineralolja (stämmer säkert)och att i viss typ är molekylerna så stora att de inte går ned i huden och därmed inte skulle orsaka de risker som du också nämner som reumatism etc. Men, om det nu bara lägger sig på ytan så täpper oljan ju istället garanterat till huden vilket kan ge andra problem! Så det känns liksom inte som att varken mineralolja med små eller stora molekyler är något att eftersträva.
    Dessutom är det en icke förnybar råvara, en ändlig resurs.
    Som du märker är jag liksom du också ingrediensnörd :-)

    SvaraRadera
  3. Roligt med en till ingrediensnörd Heidi!

    SvaraRadera