lördag 16 januari 2010

Räddaren i nöden

Nu börjar jag äntligen piggna till från min förkylning from hell som drabbade mig strax före nyår. Feber, hosta, halsont och snor, snor, snor i mängder, blä, blä! Som vanligt när jag är sjuk så pajjar min hy totalt. Jag är väldigt känslig i hyn i vanliga fall och när jag är sjuk så får den totalt spatt och sparkar bakut och blir mega-känslig och torr med röda svidande och kliande knottror i hela fejjan. I vanliga fall använder jag hudvårdsprodukter för känslig hy men när huden får en sådan här reaktion hjälper inte ens de dyraste krämerna och serumen för att lugna ner huden. Då finns det bara en sak att göra och det är att vända sig till den gamla trotjänaren ACO som jag som hudterapeut inte har så mycket till övers för i vanliga fall, men i det här fallet är det det enda som hjälper. Deras produkter innehåller nämligen inga aktiva ingredienser som stimulerar huden utan i stället en del mineraloljor (läs gärna mer om mineraloljor och varför man inte ska använda det här) och andra syntetiska ingredienser som är helt "döda" men som gör att huden får en chans att lugna ner sig och läka av sig själv. I mitt fall brukar det ta en vecka med ACOs oparfymerade serie för att huden ska lugna ner sig och sedan fortsätter jag med det ett par veckor till tills huden varit fin ett tag och byter sedan tillbaka till min vanliga hudvård.

5 kommentarer:

  1. Har du provat Barrier repair från Dermalogica? Men jag antar att du får hela Aco-serien plus lite till istället för att köpa en tub från Dermalogica! *haha*

    SvaraRadera
  2. Skönt att du piggnat till! Detta var intressant läsning om ACO!

    SvaraRadera
  3. Härligt att höra att du är på bättringsvägen! Är heller inte mycket för Aco just på grund av ingredienser som mineraloljor exempelvis, men det här tipset ska jag ta med mig för det har jag aldrig tänkt på.

    SvaraRadera
  4. Malin - Japp, ihop med Ultra Calming Cleanser och Soothon Protection Spray men det funkade tyvärr inte för detta tillstånd.

    Kerstin och Tezz - Nej, ACO är verkligen inte en av mina favoriter och det är nästan att jag tar på mig sjalett och solglasögon när jag ska köpa det... men när huden ballar ur så här är det bara dessa produkter som hjälper.

    Kram på er!

    SvaraRadera
  5. Jag funderar på att gå tillbaka till min gamla ACO rengöringslotion, gillar inte heller tanken på mineralolja men eftersom man sköljer bort det kanske det inte är så farligt? Har verkligen inte kunnat hitta en bra rengöring som inte gör mig torr eller finnig. Kommer dock inte köpa en kräm med mineralolja igen.

    SvaraRadera