söndag 18 juli 2010

En fråga från Melisa

Hej!

Jag har alltid haft en relativt fin hy, och har alltid fått komplimanger för den. Även om jag har blandhy (oljig i T-zonen, men torr annars och med synliga porer) så fick jag bara någon enstaka finne då och då (månader i mellanrum). Jag tog mig igenom hela gymnasietiden utan hy-problem, men nu när jag är 20 år, så har jag börjat få den typ av problem som andra hade i tonåren. Finnarna tar aldrig slut! Och jag kan inte låta bli att trycka på dem heller, men som tur är så blir det inga ärr efteråt. Det är inga bölder, utan små finnar i stora mängder. När en har torkat ut och försvunnit så har det hunnit dyka upp 5 nya.

Jag förstår inte vad problemet är. Jag använder ALDRIG smink, jag är mer noggrann med vad jag tvättar ansiktet med (bara 100% naturliga tvålar, toners och återfuktnings"krämer" i form av gel) och jag kör alltid 3 stegs systemet - rengöring, exfoliering och återfuktning. Så det kan knappast bero på starka medel som torkat ut hyn och orsakar mer talgproduktion som i sin tur leder till finnar. Jag har dessutom prövat att inte tvätta ansiktet alls, men det hjälper inte heller.

Som det tär på självförtroendet alltså! Vet inte vad jag ska ta mig till... Mamma säger att detta är en "reningsfas", och att det kommer gå över snart, men jag är inte så säker på det. Ingen i min familj har akne, och alla vi har samma hy-typ. Min bror är 26 och han hade problem med finnar i ungefär ett år när han var 19, men sedan dess har hans hy varit perfekt. Men det känns inte som att mitt kommer klarna.

För övrigt så har INTE min akne något samband med min mens. Det är inte heller på grund av maten, för jag äter bättre nu än någonsin. Jag börjar varje dag med att jag tar min omega 3 och mina vitaminer, och sen äter jag nyttigt. Jag vet inte vad detta kan bero på, det kom bara över natt. Antingen så är det som mamma säger, eller så är det, det jag fruktar att jag har... Nämligen vuxenakne...

Vad tror du att det kan bero på? Och finns det något jag kan göra för att förbättra och påskynda läkningsprocessen?

MVH Melisa

.....................................................................................................

Hej Melisa!

Det är jättesvårt för mig att säga vad det beror på eller vad det är för något eftersom jag inte sett din hud och fått känna lite på den och ställa 1000 frågor samtidigt. Det kan till exempel bero på stress, hormonell obalans eller så kan det vara en reaktion på de produkter du använder, även milda naturprodukter kan ju irritera hyn om man har otur, eller så beror de på något helt annat.

Det är väldigt viktigt att du inte pillar, det förvärrar bara problemen. Jag tycker att du ska göra en ansiktsbehandling med portömning hos en hudterapeut. Under behandlingen tittar och känner terapeuten på din hy och ställer lite frågor för att komma underfund med vad det är och vad det beror på och ger dig produktrekommendationer som passar just din hud och råd om hur du ska få bukt med problemet.

Hoppas att det kommer ordna sig, lycka till!

Vänliga hälsningar från Emma

2 kommentarer:

  1. Hej! Vad roligt att du hittade min blogg, och jag har faktiskt kikat på din förut och tycker den är toppen! :-) ska lägga till dig på min lista också!
    /Emma

    SvaraRadera
  2. Emma - Kul! Vad glad jag blev, keep up the good work! :)

    SvaraRadera