fredag 26 februari 2010

En fråga från Hedvig

Hej och tack för en bra sida!

Jag står inför ett litet dilemma. jag vill hitta ett märke som jag tycker om och trivs med, men djungeln där ute gör mig förvirrad. Helst ska det vara ekologiskt, det viktigaste för mig är att det inte innehåller några skadliga ämnen.

Jag letar dels efter produkter för ansiktet (rengöring och återfuktning) och sedan bodylotion. Jag har svårt för starka dofter så det får gärna vara oparfymerat (bodylotion framförallt).

Problemet är att alla märken lovordar sig själva, så det är svårt för oss kunder att veta vad vi ska tro på. Jag har kollat extra mycket på två olika märken. Det är dels Dermalogica och dels Decléor. Vad vet du om dessa märken? Vilket är bäst (om det går att svara på?) Först tyckte jag Cliniques produkter verkade vara bra, men fick sedan höra att de innehåller mycket alkoholer och är ganska starkt. Jag är dig evigt tacksam om du kan hjälpa mig att bringa lite reda i denna djungel av hudvård.

Mvh
Hedvig

..................................................................................................
Svar:

Hej Hedvig!

Ja djungeln av märken är verkligen stor och förvirrande och bara för att ett märke är dyrt och exponeras mycket behöver det inte betyda att det är bättre än de billigare.

Två märken som jag tycker är jättebra som enbart har naturliga ingredienser, dock inte enbart ekologiska, är Rosenserien och Dermanord. Rosenseriens produkter har en bas av ekologiskt odlad aloe vera-juice och rosenolja i stället för vatten. Rosenoljan i produkterna doftar dock, men inte särskilt starkt. Dermanord är det flera hudterapeuter och spa-avdelningar som använder med fina resultat och deras produkter tycker jag är ganska neutrala i doften. En superbra och oparfymerad bodylotion hittar du i Esthelle & Thilds babysortiment, ekologisk är den också. Det går alldeles utmärkt även för vuxna att använda babyprodukter. Esthelle och Thild har ju nu även en ekologisk ansiktsserie för vuxna som är helt doftfri, jag har inte provat den själv men hört mycket gott om den så den kan du ju passa på att spana in om du ändå testar deras bodylotion.

Om du har svårt för starka dofter ska du undvika Decléor, de har väldigt bra produkter som jag gillar men de har alla en väldigt stark doft. Dermalogica är också väldigt bra, vissa boosters från Dermalogica doftar lite starkt annars är deras produkter ganska milda i dofterna. Jag tycker att Dermalogica och Decléor är precis lika bra, Decléor har dock en lite "lyxigare" känsla om än lite tantiga och pråliga förpackningar och är lite billigare än Dermalogica.

Hoppas att jag kunde hjälpa lite grann i alla fall! Lycka till i djungeln!

Här är lite länkar du kan kolla in och läsa lite mer om produkterna.
http://rosenserien.se/index.php
http://dermanord.se/
http://www.estellethild.se/

Hälsningar från Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar