lördag 27 februari 2010

En fråga från en stressad Emelie

Hej!
Jag är en tjej som fyller 25 år, har aldrig haft problem med acne, men senaste året har jag stressat som en tok och i samband med det fått mycket acne på käkpartiet och på kinden. Jag har ätit antibiotika mot det 5 veckor men det har inte helt försvunnit ännu... Har du några tips på vad jag kan göra för att få det att bli bättre? Kost, dryck, makeup, livsstil? Jag skulle vilja täcka det, men samtidigt inte täppa igen.

Tränar ca 5 ggr/veckan direkt efter jobbet, och hinner inte riktigt sminka av mig innan - kan detta bidra?

Jag vore väldigt tacksam för några råd för att bli av med dessa irriterande utslag... känner mig obekväm. Älskar annars att gå utan smink men nu känns det inte som jag kan göra det utan att känna mig skabbig...

Stort tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Emelie

.............................................................................................
Svar:

Hej Emelie!

Vad tråkigt att du fått problem med acne. Stressrelaterad acne sätter sig ofta precis som du beskriver det längs käklinjen och ibland upp på kinderna. Jag tycker att produkter med AHA-syra i brukar fungera bra vid den sortens hudbesvär. AHA-syran hjälper till att hålla porernas utförsgångar öppna så de inte blir tilltäppta av talg och döda hudceller. Jag tycker du ska boka in en tid hos en hudterapeut som kan titta på din hud och ge dig produktrekommendationer och berätta för dig hur produkterna ska användas. De flesta hudterapeuter brukar ha något märke med AHA-syra i. Du kan läsa mer om AHA-syra här.

Tänk på att inte använda någon makeup som täpper till porerna, mineralmakeup är att föredra, den innehåller ingredienser som är läkande för hyn och täpper inte till. Det är viktigt att inte klämma på finnarna själv, det finns risk för att man klämmer sönder huden som då lätt blir inflammerad och ärrig. Byt gärna örngott ett par gånger i veckan, hårprodukter gnuggas ju gärna in i kudden och dessa är inte så bra för hyn. Det är också bra att ha en separat handduk till ansiktet. Jag tror inte att det spelar så stor roll om du sminkar av dig före träningen.

Det är ju lätt att säga att du ska ta det lugnt och inte stressa, men det är ju inte helt lätt att genomföra det i praktiken... Det finns faktiskt inga vetenskapliga belägg för att viss mat orsakar eller förvärrar acne. Dock finns det vissa livsmedel som stärker kroppen och huden vid stress: färgglada frukter och grönsaker, fet fisk, olivolja, linfröolja, groddar, bönor, fullkorn, ägg, mjölk och B-vitamin. Du kan läsa mer om hur huden påverkas av stress i Kabukis Hudvårdsskola.

Här är ett tidigare inlägg där du kan läsa lite mer om acne.

Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp! Lycka till, hoppas att du blir bättre i hyn!

Varma hälsningar från Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar