lördag 13 februari 2010

En fråga från Sofia

Fråga
Hejsan!
Jag är en trogen läsare och älskar din blogg!
Jag har ett stort problem med mina ögon, eller att huden närmast ögonen torkar ut nåt så fruktansvärt. Det är rött, fnasigt och lite svidigt coh det enda som tycks hjälpa är typ feta cremer à la Locobase eller Idomin, men det vill jag ju varken ha, och man ska ju inte ha det kring ögonen! :( När huden inte är uttorkad brukar jag använda en ögoncreme från Aqua Minerals, men den gör saken bara värre för tillfället. Vad ska jag göra för att slippa det här? Finns det några schyssta ögoncremer som återfuktar och inte skjuter hål i plånboken?

Tacksam för svar.
Mvh
Sofia


Svar
Hej Sofia och tack för ditt mail! Jättekul att höra att du gillar Kabuki!

Jag funderar på om du kan ha fått något eksem av något slag. Atopiskt eksem sätter sig ofta vid ögonen och visar sig som torr, fnasig, kliande och svidande hud. Atopiskt eksem beror bl.a på att huden har en låg halt av naturliga fettämnen som i normal hud ligger mellan hudcellerna och bildar en skyddande barriär mot väder, vind, fuktförlust och yttre angrepp. En minskad halt av dessa fettämnen ger en skadad och "otät" hudbarriär. Otätheten gör att det sker en större vattenavdunstning från huden än från normal hud. Huden blir därför torr och irriterad. När det varit så här kallt och torrt i luften blossar sådana här eksem ofta upp.

Jag tycker du ska gå till en läkare som om du har atopiskt eksem förmodligen kommer att skriva ut någon svag cortisonkräm till dig. Så länge du har besvären ska du undvika smink för att inte irritera det mer, rengör huden på kvällen med en oparfymerad rengöring, gärna en rengöring som är baserad på mineralolja. Vi hudterapeuter är vanligtvis inte så förtjusta i produkter med mineralolja eftersom de är portilltäppande, men vid "trasig" hud med eksem är det faktiskt riktigt bra med mineralolja eftersom den inte innehåller någon näring eller aktiva ingredienser som kan irritera den trasiga huden utan låter huden få läka ifred. När besvären sedan är borta kan du återgå till din vanliga rengöring, då kan du även köpa en ögoncreme för känslig hud. Tyvärr vet jag ingen billig ögoncreme som är bra, de enda jag kan komma på för känslig hud är Decléors Harmonie Contour Eye Gel som kostar 335 kr för 15 ml, Biodrogas Medic Skin Eye Care som kostar 700 kr för 50 ml. Du får kolla runt lite på hälsokosten, skönhetssalonger och på Kicks efter en ögoncreme för känslig hud som är i en lite lägre prisklass, det finns säkert någon bra. Be att få ett prov först innan du köper något så du vet att du kan ha den utan att huden blir irriterad.

Lycka till!
Hälsningar från Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar