tisdag 1 juni 2010

Min egna foundation med SPF

Som den blekfis jag är bränner jag mig och får pigmentfläckar så fort jag sticker ut näsan så solskydd är ett måste för mig även om jag inte solar. Solskyddet kan dock skavas bort lite när man sminkar ovanpå det så därför brukar jag blanda min SPF med min mineralfoundation så blir jag skyddad och sminkad samtidigt. Ibland kan det ju också vara lite svårt att sminka ovanpå solskydd eftersom huden blir lite kladdig och klistrig så då är detta alternativ alldeles utmärkt.

Mineralfoundation innehåller ju zinkoxid som är det allra bästa solskyddet. Tidigare var zinkoxid tillåtet som solskydd i solkrämer men man vet inte riktigt om zinkoxid i mikroniserad storlek kan ta sig in i blodomloppet genom huden så därför förbjöds all zinkoxod, även i större partikelstorlek i alla solskyddskrämer. Storleken på zinkoxidkornen i mineralsmink är större och lägger sig utanpå huden så det kan man fortfarande använda och känna sig säker.

Först tar jag en klutt av min SPF-kräm i handen och häller sedan ut ungefär dubbelt så mycket mineralfoundation än om jag skulle applicera pulvret med kabukin. Sedan blandar jag det i handen med fingret och smörjer sedan in i fejset. Det sista av krämen brukar jag klappa in så går krämen lättare in i huden. För att fixera allt pressar jag försiktigt in setting powder med en puderpuff i sammet och borstar sedan försiktigt bort överflödet. Resultatet blir lagom täckande och sitter jättebra.

På bilden ovan från igår när solen behagade titta fram en stund använde jag Skin Defender Spf 30 från Comfort Zone och mineralfoundation i nyansen Cool Beige från Youngblood. För att få fram den optimala färgen får man prova sig fram lite, men sedan vet man hur mycket mineralpulver man ska ta för att få det perfekta resultatet.

8 kommentarer:

  1. Sv: Tack :) Jag är dock inte så vit som på bilden.. det var blixten som åt upp lite av hudfärgen.

    Smart idé, ska testa detta!

    SvaraRadera
  2. Detta låter som en grymt bra idé! Jag vill genast testa!

    SvaraRadera
  3. Vilken smart idé, det måste jag också testa istället för att kleta på solskydd, foundation och puder!
    Tusen tack för tipset sötis :)

    SvaraRadera
  4. Supersnygg foundation! Men jag vill ju se resten av makeup'en också!

    Tack för tipset, blir något att prova när mitt nya smink kommer =D

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Andréa - Ja gör det, det funkar riktigt bra!

    Kerstin - Ja, det kan vara lite tricky att sminka ovanpå spf men så här funkar alldeles utmärkt! Testa på du :)

    Makeuponista - Ja, allt i ett funkar jättebra, dessutom sparar det ju lite tid och det är ju alltid välkommet!

    Malin - Tänkte visst inte på att fota resten av makeupen... Vad roligt med nytt smink att dyka ner i! :)

    Kramisar sötnosar!

    SvaraRadera
  6. toppentips, ska testas!!!

    SvaraRadera
  7. Linda - Rekommenderas, funkar jättebra! :)

    SvaraRadera
  8. Tänk på att när det gäller fysiska solfilter som titandioxid och zinkoxid så måste kornen vara större för att de ska kunna blockera solstrålarna från att nå huden. Zinkoxid och titandioxid är vita. Det är därför man blir vit när man smörjer in sig med en sån solkräm. Det är inte snyggt men då vet man att det täcker bra. I mineralfoundations så är kornen för små för att ge bra skydd, med den normala mängd puder vi lägger på ansiktet.

    SvaraRadera