måndag 7 juni 2010

Åsa frågar

Hej!

Tack för en bra blogg!

Jag har en fråga ang. hudvård.
För 1 månad sedan var jag till ett hudvårdsställe för att ta reda på varför min hy bråkar med mig. Jag fick svaret att jag tvättat ansiktet fel dvs. med tvål o vatten vilket jag innerst vet är fel men jag har alltid gjort det och det har gått bra tills nu då vill säga. Jag har liksom bölder i ansiktet som gör jätte ont och ger efter sig fula prickar även om jag inte klämt på dem. Utlåtandet var att min hy var torr och att jag stängt in mina porer vilket resulterat i detta.

Jag fick i allafall med mig produkter som jag skulle använda dag o kväll:
MD formulations - facial cleanser
Decléor - hydra flora, flower nectar moisturising cream

Som sagt så har det nu gått en månad och det har inte hänt ngt, tycker att jag fått mera. Men nu sa tjejen till mig att efter 1 månad så kunde de bli värre då allt smuts vill ut. Så ge det 2 månader... Så jag bara undrar, blir det bättre? Jag tycker det är så himla jobbigt att se ut så här. Jag måste täcka över alla märken så fort ja vaknar för jag vågar och vill inte visa mig såhär. Inte ens för min sambo fast han inte tycker det är så farligt.

Jag läste runt på din sida och såg att du inte tycker att man ska tvätta sig morgon o kväll, gäller det även i mitt fall? Likaså med krämen?
Hoppas du kan svara på mina frågor o förhoppningsvis lugna mig...

Tack på förhand

..............................................................................

Hej Åsa!

Tack för ditt mail. Jag förstår att du har det jobbigt och att det gör ont. Du är jätteduktig som inte klämmer, då blir det bara värre och stor risk för att det blir inflammerat och ärrigt. Många tror att man bara kan få finnar och andra hudbesvär om man har fet hud, men även den torra huden kan få det som du märkt. Den torra huden med låg talgproduktion har små och trånga poröppningar som gör det svårt för talget att komma ut och smörja hudytan. Ibland blir det så att talgproduktionen ökar och då stängs talget in i talgkörteln eftersom öppningen är för trång.

Nu när du bytt till aktiva hudvårdsprodukter som jobbar med huden startar det en utslussning i huden. Huden vaknar liksom till och vill göra sig av med allt slagg och orenheter som samlats vilket gör att problemen blir värre för ett tag. Denna reaktion är inte så rolig att få men är väldigt vanlig och brukar vanligtvis lugna ner sig efter ett par veckor. Jag förstår att du vill täcka över bölderna, tänk bara på att inte använda något tilltäppande smink, mineralmakeup är att föredra vid sådana besvär som du har.

Facial Cleanser från MD är en bra rengöring som peelar och löser upp proppar i porerna och Hydra Floral är en superbra fuktkräm. Har man inga problem med huden räcker det att tvätta på kvällen, men i ditt fall är det bra om du tvättar och smörjer in ansiktet både morgon och kväll. En till två gånger i veckan kan du låta rengöringen sitta på i 10 minuter innan du tvättar av den så får den jobba lite extra med huden. Rengöringen innehåller AHA som inte är någon bra kombination med solsken, så tänk på att ta det försiktigt med solandet. Rengöringar med AHA i är dock inte lika "farliga" för huden i hop med solsken som till exempel serum eller krämer med AHA i som sitter kvar i ansiktet hela dagen. Här kan du läsa mer om AHA och hur det fungerar.

Jag hoppas verkligen att besvären lugnar ner sig snart, blir det inte bättre kanske du ska gå till en hudläkare. Lycka till!

Hälsningar från Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar