tisdag 29 juni 2010

Om du fått lite för mycket sol...

Tänk att det blev sommar till slut ändå! Jag hade nästan gett upp hoppet... Som ni kanske förstått är jag en stor förespråkare för att man inte ska sola eftersom det inte är bra för huden. I mitt jobb som hudterapeut har jag sett allt för många tråkiga solskador som hade kunnat undvikas med lite mer förståndiga solvanor. Men, men, här uppe i norr är vi ju inte bortskämda med sol och värme precis så då är det ju lätt att det blir lite för mycket solande...

När du bränt dig i solen uppstår en inflammation i huden som blir röd, hettande, svidande, ömmande och till sist fjällande. Det är mycket viktigt att inte utsätta huden för mer sol förrän huden läkt igen och rodnaden är borta. För att lindra hettan och svedan är det skönt att kyla huden.

Huskurer mot solsveda
Här kommer lite huskurer och tips på vad som kan hjälpa om du legat lite för länge på beachen och bränt dig. Något av följande har du förhoppningsvis redan hemma.

- Duscha eller bada kallt.

- Lägg ett tjockt lager med kall naturell youghurt på huden i 15-20 minuter.

- Lägg kalla gurkskivor på huden, gurkan både kyler och lugnar huden.

- Spraya eller badda huden med kallt kamomillte, kamomill är lugnande och läkande för huden och lindrar svedan.

- Smörj in huden med kall aloe vera-gelé, aloen är antiinflammatorisk, läkande för huden och lindrar svedan.

- Smörj in med en lättflytande bodylotion för att ge huden fukt och för att motverka fjällning.

- Smörj med en kräm som är rik på A-vitamin eller E-vitamin, A- och E-vitamin är läkande för huden.

- Smörj in huden med lavendelolja, lavendel är antiinflammatoriskt och läkande för huden.

- Kylbalsam kyler skönt.

- Drick mycket vatten för att ersätta vätskeförlusten i huden.

- Sök läkare om ett stort område på kroppen är bränt eller om huden är så illa bränd att du får vätskande blåsor eller om du får feber.

- Kortisonkräm kan hjälpa men gör samtidigt huden tunnare och mer känslig för sol ett tag framöver.

- Ta en Ipren eller en Ibumetin, det verksamma ämnet Ibuprofen i tabletterna dämpar smärtan och motverkar samtidigt inflammationen i huden.

- Pilla inte bort fjällen.



Så här kan du kombinera huskurerna för bästa effekt
1. Ta ett kallt bad med kamomill i eller en kall dusch.

2. Torka dig försiktigt och smörj in dig med lavendelolja.

3. Smörj sedan med aloe vera-gelé.

4. Efter aloen smörjer du in dig med en lättflytande bodylotion, gärna med A- eller E-vitamin i.

5. Ta en Ipren/Ibumetin och drick mycket vatten.


Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Tack för jättebra tips, jag bränner mig sällan nu för tiden eftersom jag lärt mig att "sola med måtta" men om olyckan är framme kör jag på ordentligt med aloe vera gel i ett par dagar. Det räddar även den rödaste av hud. Att ta till värktabletter med ibuprofen var nytt för mig men det ska jag komma ihåg. :)

    SvaraRadera
  2. Tina - Åh vad glad jag blir att höra att du solar med måtta, duktigt, duktigt! Aloe är verkligen superbra och lugnar och läker bränd stackars hud.

    SvaraRadera
  3. jag brukar använda aloe vera direkt efter att jag varit i solen (ja, efter duschen då såklart) men tkr den känns klibbig... är dte för att dte är varmt eller blir den alltid så?

    SvaraRadera
  4. Dorion - Jag kan tänka mig att det varierar lite från märke till märke, jag använder Jäsons 99% Aloe veragelé som jag köper på hälsokosten och som jag är väldigt nöjd med. Prova att testa ett annat märke och se om du tycker det är någon skillnad :)

    SvaraRadera