onsdag 1 september 2010

En fråga från Ellinor

Hej Emma!

Tack för en superbra blogg med många värdefulla tips och intressant läsning!

Jag skriver till dig för att jag börjar känna mig smått desperat över min fruktansvärt trista hy och hoppas att du kan ge mig råd om hur jag ska komma till rätta med mina problem.

Problemen är följande:
1) Jag har alltid mer eller mindre röda eller blålila (beroende på om jag är varm eller kall) partier i ansiktet, framförallt runt munnen och näsan. Jag besökte en hudterapeut i början av sommaren och fick då veta att det beror på att jag har väldigt tunn hud. Detta gör att jag ser glåmig och fläckig ut och vissa dagar känner jag mig verkligen riktigt ful. :(

2) Jag har fet hy med relativt stora porer och tidigare riktigt jobbig acne. Nu äter jag dock p-pillret Yasmine, vilket har tagit bort acnen, men den blanka, feta huden och pormaskarna återstår. Tyvärr mår jag inte alls bra av Yasmine och har bestämt mig för att sluta med dem, så risken är väl stor att acnen kommer tillbaka.

3) Jag är 28 år och börjar märka av ålderstecken tydligt nu. Huden känns på något sätt "slapp" och några smårynkor har börjat visa sig. Hudterapeuten berättade att jag riskerar att bli väldigt rynkig tidigt pga att jag har så tunn hud.

4) Jag har nu till råga på allt fått pigmentfläckar! Det här är något jag upptäckte först i våras och jag har fått mycket fläckar snabbt, men de är inte särskilt tydliga. Jag ser liksom smutsig ut i ansiktet.

Hudterapeuten rekommenderade mig AHA-behandlingar (vilket jag inte har börjat med än) samt att börja använda produkter från Exuviance. Jag har nu använt de rekommenderade produkterna (Purifying Cleansing Gel, Moisture Balance Toner, Essential Daily Defense Fluid samt Evening Restorative Complex) i drygt två månader, men jag kan än så länge inte riktigt avgöra om dessa produkter är bra för min hy eller inte. Det som oroar mig är att jag har läst i din blogg att AHA-syror och liknande gör huden tunnare och det verkar ju inte bra för mig som redan har tunn hy!? Mitt förtroende för hudterapeuten har dessutom sjunkit efter att jag läste att man ska göra uppehåll med dessa produkter under sommaren, vilket hon inte nämnde. Tvärtom påbörjade jag användandet av produkterna mitt i juni.

Har du några idéer om vad ska jag ta mig till med min hy? Jag skulle vara mycket tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar
Ellinor

..........................................................................

Hej Ellinor!

Tack för ditt mail, jättekul att höra att du gillar bloggen och mina små tips! Jag har precis som du väldigt tunn hud med blodkärl som lyser igenom som gör att man ser lite blå ut så jag förstår precis hur du menar och att det inte är så kul. Huden består av tre skikt - längst ut ligger epidermis/överhuden, i mitten ligger dermis/läderhuden och längst ner ligger subcutis/underhuden (se bilden). För oss med tunn hud är det främst dermis som är tunnare än hos andra. Det skikt som påverkas av AHA-syror är epidermis så det är ingen fara för oss att använda produkter med AHA-syror. Du kan läsa mer om hudens olika lager och deras funktion i Hudvårdsskolan här, här och här.

Exuviance är ett bra märke som även används av hudläkare och brukar ge fina resultat vid besvär som dina - acne, trött och glåmig hud och pigmentfläckar. Genom att gå på förstärkta salongsbehandlingar med penslingar blir effekten större, men tyvärr är det ju så att det kan ta tid innan man märker någon förbättring. Din acne kommer kanske att komma tillbaka när du slutar med Yasmine, men förhoppningsvis kan produkterna och AHA-penslingarna hjälpa. Exuviance dagkrämer har jag för mig har ett "inbyggt" solskydd men jag tycker ändå att man ska göra uppehåll med produkter med syror i över sommaren. Exuviance har en egen hudvårdande foundation, den kan vara ett bra alternativ om du vill sminka dig lite för att dölja det blå. Tänk på att inte använda smink som täpper till.

Vitamin B5 minskar talgproduktionen i huden och har visat god effekt vid fet hy och acne. Att äta ett tillskott med vitamin B5 kan vara en god idé.

För oss tunnhudingar finns en hudvårdstablett som heter Imedeen som hjälper till att göra dermis-skiktet lite tjockare. Tabletten fungerar också som en anti-rynktablett som stimulerar bildandet av kollagen och elastin i dermis som då blir fastare plus att fuktnivån i dermis ökar, detta tillsammans gör att dermis liksom fluffas upp och blir tjockare. Tyvärr är tabletterna ganska dyra, men de är bevisat effektiva och vill man lägga lite pengar på huden är de ett mycket bra alternativ.
Här kan du läsa mer om Imedeen.
Imedeen finns bland annat att köpa hos BodyStore och på Shopping4Net.

Pigmentfläckar kan lätt tas bort med hjälp av IPL, en mildare form av laser, så vida de inte sitter för djupt. IPL kan också ta bort ytliga kärl.

Om du inte känner förtroende för din hudterapeut och inte känner att hon förklarar tillräckligt tycker jag att du ska gå någon annanstans.

Stort lycka till med allt!

Hälsningar från Emma, hudterapeut


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar