onsdag 24 mars 2010

En fråga från Freja


Hej, jag fick upp din blogg när jag sökte på internet och blev jätteglad och läste en hel del inlägg och eftersom du är hudteraput har jag en hel del frågor. Jag hoppas verkligen inte jag är besvärlig på något sätt men jag mår jättedåligt över min hud.

Det började med att jag fick en finne på kinden och pannan och jag ville få bort dem så fort som möjligt så jag klämde o klämde och hade tandkräm i ansiktet 3 dagar i rad. När jag väl tvättade bort tandkrämen i ansiktet hade det bildats skorpor på finnarna, vilket jag skrapade bort så det blev cirka två ärr på högra kinden, 1-2 ärr på vänstra och två ärr på pannan. Dessutom har jag fått småhack, specielt på högra kinden efter att ha klämt på pormaskar.

Och ärrena är inte det första, efter jag hade sköljt bort tandkrämen hade det bildats ett väldigt torrt "skinnlager" jag visste inte vad jag skulle göra så jag andvända mig utav babyolja i cirka 3 dagar och sedan försiktigt skrapade bort skinnlagret. Första dagen var det väldigt rött och gjorde väldigt ont men sedan gick rodnaden över. Men efter några dygn blev kinderna väldigt röda, rodnaden kommer och går. Nu pratar jag inte om vanlig rodnad utan jag vet inte vad det är, men rodnaden kan slå till 2-3 gånger om dagen och då blir kinderna aldeles röda och varma, samma är det när jag går ut i kyla men det förstår jag. Men går det att göra något mot rodnaden, de som är lite rödare än resten av huden? Samma med ärrena både de stora och små? Jag är sexton år och jag hatar verkligen hur jag ser ut och hur jag har förstört min hud.

Ha det så bra
//Freja

......................................................................................

Hej Freja!

Det kan vara svårt att låta bli att pilla och peta, men det är som du märkt jättelätt att klämma sönder huden så man ser värre ut efteråt än man gjorde innan med de där plitorna och pormaskarna. Men misströsta inte, om du bara låter huden vara ett tag nu och låter den läka i fred utan tandkräm eller babyolja så lugnar den förmodligen ner sig och klämmärkena och ärren bleknar. Rodnaden på kinderna beror nog på den lite oömma behandlingen med klämmning och tandkräm och lugnar nog ner sig om ett tag. Ibland får man panik och blir väldigt otålig, men ge det lite tid så ska du se att det blir bättre.

Använd inga starka eller uttorkande produkter som irriterar huden ännu mer utan använd rengöring, ansiktsvatten och fuktkräm för känslig hy. Du kan också prova att använda någon form av mineralfoundation som ger lite täckning och som kamouflerar ärren och rodnaderna.

Stor kram till dig och lycka till!

Vänliga hälsningar från Emma, hudterapeut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar