fredag 12 mars 2010

Linda frågar

Hej!

Här kommer en fråga som jag blir så glad och evigt tacksam för ett snabbt svar! (håller tummarna)

Jag känner mig förlorad i djungeln av hudvårsprodukter. Använder nu dermalogica är ganska nöjd, men inte så nöjd att det är värt priset. Nu har jag fått upp ögonen för apotekets serie Natuvive och är sugen på att prova. Vanligtvis är jag mycket skeptisk till apotekets innehållsförteckningar. Men Natuvive ska inte innehålla varken mineraloljor eller parabener (dock alkohol i vissa av produkterna). Vad säger du om Natuvive? Kan det vara produkter med bra innehåll för den lilla slanten? (är mycket billigt om man jämför med dermalogica som jag har nu).

Tack för en toppenblogg!
Linda

.....................................................................................................

Hej Linda!

Förlåt för att svaret dröjt lite, jag ville gärna kolla upp Natuvive-produkterna lite närmre innan jag svarade, så igår när jag var på stan slank jag in på apoteket och lusläste innehållsförteckningen.

Dermalogica är jättebra produkter men de är verkligen inte i billigaste laget. Jag känner inte till Natuvive på så sätt så att jag kan säga att de är bra eller dåliga, innehållsförteckningen såg ganska bra ut förutom att de innehåller PEG. För att få en olja vattenlöslig och blanda sig med resterande ingredienser i en kräm behandlas den ibland med starka lösningsmedel, lösningsmedlet tas sedan bort men det finns alltid en liten rest kvar och det är varken bra för huden eller för miljön. Att en olja behandlats med lösningsmedel betecknas med PEG i innehållsförteckningen. Tyvärr är det många märken som gör så här, även de dyrare, om Dermalogica gör det vet jag inte. Jag tycker det var synd att det fanns PEG i Natuvives produkter eftersom de hade tänkt på att inte ha mineraloljor eller parabener och hade ett bra pris.

Fyra bra märken som jag gillar är Weleda, Rosenserien, Dermanord och Wise, de är inte lika billiga som Natuvive men billigare än Dermalogica i alla fall och väl värda sina pris. De har alla naturliga innehåll och är fria från mineraloljor, parabener och PEG. Rosenserien och Weleda finns på hälsokosten och Dermanord och Wise hittar du bland annat hos hudterapeuter, massörer och spa-anläggningar. Märkena finns även hos lite olika webshops.

http://www.weleda.se/
http://www.rosenserien.se/
http://dermanord.se/
http://www.wisenaturkosmetik.se/page.asp?id=1

Hoppas att jag kunde vara till hjälp och att du hittar ett alternativ till Dermalogica som både du och plånboken trivs med!

Vänliga hälsningar från Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar