torsdag 11 mars 2010

En fråga från Malin om acne

Hej Emma!

Hittade just din blogg och blev genast förtjust! Hamnade omgående på favoriter :)

Nu till min fråga: Jag har akne och tycks inte kunna få bukt med den. I min tidiga tonår hade jag hormonfinnar men när jag blev ca 18 år utvecklades det och blev en mild akne. Nu vid 21 års ålder har jag mer akne än någonsin och mår verkligen jättedåligt över detta. Har påbörjat en behandling med Tetralysal och Skinoren men detta tycks inte ge någon som helst effekt trots 3 månaders användning.

Jag har prövat massor med hudvårdsmärken bla. ACO, Vichy, Neutrogena, Basiron & Stioxyl, Rosenserien, Dr. Hauschka, Aloeverabaserade produkter, Dermalogica och många fler. Jag har givetvis gett dessa märken mer än 8 veckor för att se resultat.

Jag skulle beskriva min hud som lätt att bli torr, absolut inte fet! jag har på kinderna, hakan och i pannan små, små "knottror" som ibland kliar men främst bara stör. Och som tidigare nämnt, akne främst på kinderna, käke och haka.

Eftersom jag vägrar gå ut utan smink försöker jag använda något som är snällt. Blir Tikei concealers med ID:s foundation.

Har du några tips på vad som kan hjälpa? Och vad är de små, små knottrorna? Kan mineralsminket göra det värre?

Tack på förhand!
/Malin

................................................................................

Hej Malin!

Tack för ditt mail, vad roligt att Kabuki hamnat bland dina favoriter!

Vad tråkigt att du drabbats av en envis acne, jag förstår att det är jättejobbigt för dig, jag önskar att det fanns en enkel lösning som garanterat funkade. Det är ju lite svårt att råda i sådana här fall eftersom jag inte sett din hy och fått känna och klämma lite på den, därför är det också lite svårt att säga vad dina knottror är för något.

Som du skriver har du tålmodigt provat det mesta men utan resultat. Mitt favoritmärke när det kommer till acnebekämpning är MD Formulations som innehåller AHA-syra. AHA-syran löser upp proppar i porerna och förhindrar att de proppas till igen. När porerna blir tilltäppta vaknar en elak acnebakterie till liv och ställer till oreda så produkter med AHA i brukar vara effektiva vid acne. Bäst är att kombinera hembehandlingsprodukter från MD med deras salongsbehandlingar. MD:s salongsbehandlingar går till så att man går en kur på 1 gång i veckan i 6-12 veckor och penslar huden med en lite starkare AHA-syra. Det finns också flera andra AHA-märken som är bra och som har ett liknande upplägg, men MD är det märket jag har erfarenhet av. Jag tycker att du ska gå till en hudterapeut som får ta en ordentlig titt på din hud och ge förslag på produkter och behandlingar som passar just dig.

Det finns många bra produkter på marknaden för att bekämpa acne, men ibland kan man behöva ta till medicin för att bli av med den. Du hade ju redan provat Tetralysal som är en antibiotika som ska döda acnebakterierna och läka irritationerna i huden. Det finns också en medicin som heter Roaccutan som är väldigt effektiv mot acne, tyvärr har den också väldigt svåra biverkningar och är påfrestande för levern så den tar man bara till i absoluta nödfall när man provat precis allt annat. Roaccutan kan man inte få hos alla läkare utan den skrivs bara ut av hudläkare som har en speciell licens.

Det är bra att du använder mineralsmink, det är faktiskt lite läkande för huden och täpper inte till porerna.

Här kan du läsa mer om acne.
Här kan du läsa mer om AHA-syror.
Här kan du läsa mer om MD och hitta en salong nära dig:

Lycka till, hoppas verkligen att du får ordning på din hy.

Varma hälsningar från Emma, hudterapeut

2 kommentarer:

  1. Prova ett annat mineralsmink! ID innehåller Bismuth som kan orsaka irritation och klåda.
    Läs mer på Tikei's hemsida http://www.tikei.se/artiklar/bismuth_oxychloride.asp

    SvaraRadera
  2. Karolina - Just det, det har du rätt i, det borde jagha tänkt på. Jag kan ju själv inte ha ID pga kliet...

    SvaraRadera