söndag 18 april 2010

En fråga från Camilla


Hej Emma!

Jag tvättar ansiktet och smörjer in det på kvällen bara, inte på morgonen. Jag har märkt att det funkar bäst för mig. (För vad är det egentligen man ska tvätta bort på morgonen?) Nu är det så att jag hade tänkt att investera i Ole Henriksens Herbal Day Cream med SPF 15. Men jag har för mig att det inte är bra att ha på sig solskydd hela tiden, typ att det är för "tungt" och "kemiskt" för huden, eller nåt. Stämmer det? Kan jag använda den OH-cremen när min hudvårdsrutin ser ut som den gör?

Mvh//Camilla

............................................................................

Hej Camilla!

Jag håller med dig, det finns ingen anledning att tvätta ansiktet på morgonen så vida man inte har väldigt fet hud eller har dreglat mycket under natten... För en del räcker det också att smörja in sig på kvällen och hoppa över dagcremen på morgonen. Ole Henriksens "Herbal Day Cream" med spf 15 gillar jag och har själv använt den och tycker att den är en bra och skön dagcreme, men den har lite speciell doft. Det man ska tänka på med dagcremer med "inbyggt" spf är att solskyddet inte är så stabilt, det vill säga att det bryts ner fort och håller inte som solskydd särskilt länge. Så soliga dagar behöver man ändå komplettera med en annan, gärna högre solskyddsfaktor. På natten behövs ju inget solskydd så då ska du ha en annan kräm.

Jag har för mig, men är inte säker, att solskyddet i Herbal Day Cream består av olika örter. Andra solskydd kan vara portilltäppande och ha mycket kemikalier i sig som kroppen tar upp, så det tycker jag inte man ska ha i ansiktet för jämnan, men under en kort period under våren och sommaren så behöver man ju någon form av skydd för att inte bränna sig.

Ett alternativ till Herbal Day Cream skulle vara att du köper en 24-timmarskräm som du kan ha både på dagen och natten och att du dessutom köper ett vanligt solskydd som du kan ha soliga dagar.

Ha det gott!

Hälsningar från Emma, hudterapeut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar