måndag 5 april 2010

En fråga från Marika


Hej!

Jag undrar om du har tid att svara på en liten fråga…? Jag har hört att om man ”överdoserar” ögoncreme så blir det motsatt effekt… men hur mycket är FÖR mycket? … och exakt VAD är det som kan hända om man smörjer in sig för mycket?

Jag är snart 35 år och flitig användare av ögoncremer. Jag gillar att ta ganska mycket creme så att hela ögonområdet blir ordentligt återfuktat, men jag gör kanske helt fel?

Mvh / Marika

.......................................................................................

Hej Marika!

Tack för din fråga! Vad bra att du använder ögoncreme, det är ju runt ögonen de första tecknen på rynkor och linjer kommer så det är bra att börja använda ögoncreme tidigt. Rynkorna kommer ju dock trots allt förr eller senare men med en bra ögoncreme kan man förhindra att torrhetslinjer uppkommer och man kan ju alltid hoppas att rynkorna motarbetas lite i alla fall.

Huden runt ögonen är väldigt tunn och ömtålig och tar man alldeles för mycket ögoncreme eller använder annan tung och fet creme där så kan huden liksom bli lite "säckig". Hur mycket man ska ta varierar från creme till creme beroende på konsistens och hur fort de går in i huden, men generellt kan man säga att det räcker med en lite klutt på toppen av lillfingret som duttas ut under ögonen på själva överkanten av okbenet, ovanför ögonlocken på brynbenet och ut över "kråksparkarna". Ta inte för nära ögonen, cremen liksom smälter nämligen och arbetas inåt ögonen när man blinkar. Har man tagit för nära ögonen så vandrar cremen lätt in i ögonen och där vill man ju inte ha den. Avsluta gärna med lite tryck på akupressurpunkterna runt ögat - i ansiktet finns det nämligen några små gropar som är väldigt sköna att få lite tryck på med pekfingrarna.

Ögonakupressur (se bilden):
Börja i inre ögonvrån mot näsan, där är första gropen/punkten, där ska trycket gå uppåt. Fortsätt sedan utmed undersidan av brynbenet cirka en centimeter, där är punkt nummer två, också här ska trycket gå uppåt. Glid sedan utmed undersidan av brynbenet ut mot ytterkanten, där är punkt nummer tre. Cirka två centimeter under punkt tre på överkanten av kindbenet ligger punkt fyra.

Punkt nummer ett och två är särskilt sköna att trycka på om man har huvudvärk.


Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp och att du blev lite klokare!

Hälsningar från Emma, hudterapeut

8 kommentarer:

  1. Oj vilka bra tips. Nu ska jag börja med ögonakupressur, det låter jätteskönt. :)

    SvaraRadera
  2. Stort tack till dig för att du tog dig tid att svara! Ska testa lite ögonakupressur nu med en gång :-)

    SvaraRadera
  3. Verkligen bra tips! ska börja trycka ^__^

    SvaraRadera
  4. Svar:
    Tryck på darlings, det är jätteskönt!

    SvaraRadera
  5. Åh vad bra att du tog upp det här! Jag känner mig alltid osäker på hur man ska applicera (eftersom alla säger olika), men det här låter jättebra :)

    SvaraRadera
  6. Jag ska minsann också trycka lite, det låter skönt =)

    SvaraRadera
  7. Hejsan, jag har en hudcreme som smular sönder sig efter en liten stund efter jag har smörjt in mig med den i ansiktet ?
    Jag undrar finns det cremer som ska vara sådana eller ska jag byta ?

    SvaraRadera
  8. Skönhetsjunkie - Vad bra att du gillar det! :)

    Kerstin - Tryck på du, det är jätteskönt! :)

    Sara - Hmm, det låter konstigt, jag tycker du ska gå tillbaka med cremen.

    Kram på er!

    SvaraRadera