söndag 25 april 2010

Konst på handfatskanten

Min favorittvål Savon de Marseille fyller 20 år i år och firar det med en limiterad jubileumsutgåva med underbara snirkliga bilder på flaskorna av konstnären Stephan Muntaner som lever och verkar i Marseille. Stephan Muntaner har inspirerats av närheten till havet och sjömanskulturen i hamnstaden och kollektionen kallas för "Den tatuerade sjömannen hyllar Marseille".

Den gul/röda flaskan Le Sardine speglar en sägen om det "mirakulösa fisket", den blå flaskan Le Maquereau speglar den färgstarka atmosfären runt Marseilles hamnområden och den grön/lila La Girelle med en madonna är en hyllning till sjömännens respekt för religion. Innehållet i flaskorna är som vanligt mjukt löddrande och gjort av naturliga ingredienser från Marseille. Jag har blivit totalt förälskad i flaskorna och skulle vilja ha dem allihop!

5 kommentarer:

  1. Åh gud ja, flaskorna är wunderschöna!

    SvaraRadera
  2. Badbomben - Absolut wunderschöna! :)

    SvaraRadera
  3. Nyfiken på dessa, vart köper man dem?

    SvaraRadera
  4. En sån bra bild du hittade, jag tyckte att jag letade ihjäl mig på nätet när jag skrev om dom :)

    SvaraRadera
  5. Stylefile - De brukar finnas hos lite inredningsbutiker, vet att Norrgavel har dem. Sufraco är svenska agenter, du kan ju kolla med dem om det finns en butik i närheten där du bor.
    http://www.sufraco.se/

    Maria - Jag letade också som en tok efter en bra bild, men hittade dem till slut på en fransk sida och tog en skärmdump...

    SvaraRadera