lördag 24 april 2010

En fråga om mineralsmink

I inlägget jag gjorde häromdagen om granskningen av ID fick jag en intressant fråga i kommentarsfältet som därför får lite större plats här.

Fråga:
Men med alla dessa reklamer och märken osv... hur vet man vilket mineralsmink som är bra? Har förstått att en del innehåller ett ämne som kan klia/irritera på huden? Vad är det för ingrediens och är det nåt mer man borde tänka på innan man köper mineralsmink?
/Elin

..........................................................................................
Svar:
Ja det stämmer, ämnet heter Vismuth/Bismuth och kan orsaka klåda och hudirritationer. En del får inga besvär alls medan andra får jätteproblem av Vismuth, däribland jag själv. Vismuth gör så att makeupen fäster bättre, dessutom är det en tung ingrediens och eftersom mineralsminket säljs i vikt så blir det därför dyrare med Vismuth i och är också därför populärt hos de stora märkena att blanda i.

Det är bra om du kan testa sminket lite innan du köper så att du kan se om du får någon reaktion av det. Be också personalen visa hur du ska applicera det, det är ju en lite annan teknik än med vanligt puder. Tricket är att pulvret liksom ska masseras in i huden med hjälp av kabuki-borsten. Om du sedan inte är nöjd med täckningen är det ofta bättre att massera lite till med borsten än att ta mer pulver. Tar man mer pulver i stället blir det ofta lite "kakigt" och torrt. Att ha en bra borste är viktigt för att få ett snyggt resultat.

Mineralsmink utan Vismuth hittar du bland annat här:
TiKei
Hh minerals
Make Up Cosmetics
Everyday Minerals
Lily Lolo - Nelly, BeautyPlanet, Eleven

Om du som läsare kommer på fler märken utan Vismuth/Bismuth så får du hemskt gärna lämna tips i kommentarsfältet! Tackelitack!

6 kommentarer:

  1. tack, nu har jag lite mer att gå efter när jag letar nytt :)

    SvaraRadera
  2. Ett annat mineralsmink utan vismuth/bismuth är Silknaturals.com.

    SvaraRadera
  3. lucyminerals.com har inte heller vismuth i sin foundation.

    SvaraRadera
  4. Anonym - Tack för tipset, de har jag aldrig hört talas om så de ska jag kolla upp på en gång!:)

    Des - Just det ja, Lucy glömde jag, tack för påminnelsen! :)

    SvaraRadera
  5. Kabuki - Fick mail från Malin som tipsade om att Jane Iredale är fritt från Vismuth och eventuellt även Dermanords mineralsmink. Tack Malin!

    SvaraRadera
  6. Tror att Dr.hauschka också är fritt från det ämnet. http://www.drhauschka.se/produkter/dekorativ-kosmetik/makeup-puder/ansiktspuder/content2.php

    SvaraRadera