fredag 23 april 2010

Plus granskning av ID Bare Minerals

I går kväll gick inslaget i tv-programmet Plus om granskningen av marknadsföringen av mineralsminkmärket ID Bare Minerals. I Marknadsföringen hänvisar det amerikanska moderföretaget till en vetenskaplig studie som visat att deras mineralfoundation markant förbättrar hud med acne och rosacea efter endast två veckors användning. I granskningen som Plus har gjort framkom att den vetenskapliga studien inte gick att hitta. Hädanefter kommer den svenska agenturen för ID inte att säga någonting om att deras smink har någon effekt på olika hudsjukdomar.

Här kan du läsa mer om granskningen och även se inslaget.

Om två veckor, den 6:e maj fortsätter Plus att granska kosmetikabranschens marknadsföring, då tittar de närmare på reklamen för hudkrämen Vichy.

6 kommentarer:

  1. Nu missade jag ju inslaget igår eftersom jag tog farväl av mina bortresande föräldrar, men jag ska leta upp det på SVT Play lite senare.
    Men här ser man verkligen hur olika man kan uppfatta marknadsföring. Jag har aldrig funderat över att ID skulle förbättra sjukdomstillstånden för dessa patienter, utan mer förbättra det yttre kosmetiska, att produkterna ska ge en finare hudton och inte vara olämpliga för dessa patienter. Men det är kanske också för att man jobbar med hudvård som man tolkar det så?


    TACK för ditt grattis och jag önskar dig en trevlig helg! =)

    Kramar
    Malin

    SvaraRadera
  2. Hej, jag är en tjej på femton år som undrar om man kan förebygga förstorade porer? Jag har det inte ännu, men båda min a föräldrar. Är detta någonting jag kan förebygga eller får jag helt enkelt vara nöjd med min lott?
    Tacksam för alla svar :)

    SvaraRadera
  3. men med alla dessa reklamer och märken osv.. hur vet man vilket mineralsmink som är bra? har förstått att en del innehåller ett ämne som kan klia/irritera på huden? vad är det för ingrediens och är det nått mer man borde tänka på innan man köper mineralsmink?

    SvaraRadera
  4. Malin - Ja, kolla in det på SVT Play, det var riktigt intressant.

    Anonym - Storleken på porerna beror på hur fet hud man har, ju fetare hud, desto större porer och det är generna som styr och går tyvärr inte att förebygga. Men bara för att dina föräldrar har det behöver det inte betyda att du också får det.

    Elin - Ja det stämmer, ämnet heter Vismuth/Bismuth och kan orsaka klåda och hudirritationer. En del får inga besvär medan andra får jätteproblem av Vismuth, däribland jag själv. Vismuth gör så att makeupen fäster bättre, dessutom är det en tung ingrediens och eftersom sminket säljs i vikt så blir det därför dyrare och är också därför populärt hos de stora märkena att blanda i. Mineralsmink utan Vismuth hittar du bland annat här: TiKei, Hh minerals, Make Up Cosmetics, Everyday Minerals och Lily Lolo.

    Kram på er!

    SvaraRadera
  5. Fråga: Var inne i en BodyShop-butik härom dagen. Där hade de mineralsmink i burkar som liknade id bare minerals (som jag använder). Jag frågade om det var samma sak, men "o nej - det är vårt eget & inte bluff som id". "Id är stämda i USA för att de inte har riktiga mineraler i sina produkter mm..." Nu undrar jag: stämmer det? Jag har sökt på "id bare minerals lawsuit" & hittar bara arga aktieägare i en merger. Låter mysko i mina öron - nå'n som vet nå't?

    SvaraRadera
  6. Anonym - Hmmm, det vet jag tyvärr ingenting om, kanske hon hade fått det om bakfoten. Kolla med Dermarome, de är agenter för ID i Sverige.

    SvaraRadera