onsdag 21 april 2010

Sofia frågar

Hej!

Jag undrar om du kan råda mig angående produkter till min hud som blivit helt obalanserad? Jag får alltid höra vid ansiktshandlingar att jag har en blandhy som är uttorkad och fuktfattig. Kinderna är jättefina medan näsan och pannan har en del förstorade, svarta porer. På sistone har jag även upplevt att jag blir blank i T-zonen. Får inte finnar men en del plitor ibland. Vill få huden balanserad så jag inte blir blank och bli kvitt de svarta porerna. Jag är i 30-årsåldern och har börjat upptäcka lite linjer som jag även skulle vilja få bukt med, om det går.

Så om du har några bra tips om vad jag ska använda för produkter, vore jag väldigt tacksam!

En annan fråga jag har är angående Decléors aromessencer. Om man kan använda dem under andra krämer än just från Decléor, eller om de bara fungerar i deras duo-koncept?

Hoppas du kan svara och Tack på förhand!
/Sofia

.................................................................................

Hej Sofia!

Hmm, det är alltid svårt att råda när man inte sett huden i verkligheten och fått känna och klämma lite, men jag har funderat ut lite förslag till dig i alla fall.

Mot uttorkad och fuktfattig hy så tycker jag att Decléors fuktmask i Hydra Floral-serien är superbra. För bästa effekt kan man sova med den 2 ggr/vecka. Masken går in i huden som en creme så det kladdar inte på kudden. T-zonen kanske skulle behöva någon djuprengörande mask, till exempel Decléors "Masque á lárgile et aux herbes" eller "ört-och-lermasken" som vi brukar kalla den på svenska. Den innehåller lera som absorberar överflödigt fett och drar samman porerna och kan användas 2 ggr i veckan på det lite fetare området. Decléors "Aromessence Neroli" som är ett serum att använda under dagcremen och nattcremen/nattbalsamet "Baume Essentiel" är läkande och lugnande och jättebra om man är lite obalanserad och lätt får lite småplitor. Aromessencerna från Decléor kan du också använda under andra krämer om du vill.

Pormaskarna ska du inte klämma själv, det är ajabaja! Gå regelbundet på ansiktsbehandling och få dem tömda Med "ört-och-lermasken" kan du nog få lite bukt med dem så att du sedan inte behöver gå på behandling lika ofta.

I 30-årsåldern börjar linjer ofta framträda så smått. De första linjerna kommer kring ögonen så det kan vara bra att investera i en bra ögoncreme. Decléors Vitaroma-serie riktar sig till 30+ och har både ögoncreme och en lättflytande dagcreme som jag änvänder själv och är väldigt nöjd med. Vitaroma-serien innehåller A-vitamin som stärker huden. Vill man ha ett budget-alternativ med A-vitamin tycker jag att "A-creme" som finns på hälsokosten är superbra, den är dock ganska fet och trög i konsistensen.

Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp.

Vänliga hälsningar från Emma, hudterapeut

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte fråga om det är okey att jag lånade din header bild eftersom jag blev nominerad av Sminkan på en i love your blog -award och jag i min tur nomierar dig Så jag har ba skrivit och länkat till din fina blogg och tagit din header bild.. om det är ok Annars får du säga till :)

    SvaraRadera
  2. Vanessa - Gulle, vad rar du är! De är klart att du får! Vad glad jag blev att du nominerat mig! :)
    Kram, kram!

    SvaraRadera