torsdag 15 april 2010

Jenny frågar

Lite om mig och min hy:

30 år och i stort sett rynkfri. Har varit hos hudterapeut tidigare (senast i januari), där jag fått bekräftat att jag har blandhy. Ganska känsliga kinder och rätt fet t-zon. Har lätt att få små finnar på hakan. Många har rekommenderat att jag, p g a hudtyp ska tvätta mig med tvättgelé och använda en ganska tunn, lättabsorberad kräm på dagen och en inte alltför fet på kvällen. Gör jag detta kanske jag håller t-zonen i schack, men övriga ansiktet blir katastrof. Sträva kinder och en oelastisk hud blir resultatet.

Nu har jag testat allt möjligt (mycket för skojs skull) och jag får ibland inte ihop det. Produkter tänkta till min hudtyp passar många gånger inte alls. Bäst trivs jag med rengöringsmjölk, väl sammandragande ansiktsvatten, en ganska kraftig vitaminrik dagkräm och en fet nattkräm. Då brukar ansiktet kännas friskt, elastiskt och mjukt. Problemet är väl att t-zonen och hakan blir lite fetare än önskat utan att för den sakens skull vara flottig med stora porer.

Problemet är då hur jag ska tänka när jag väljer produkter. Kan det vara så att huden håller på att ändra sig till mer åt det mogna och mindre elastiska hållet att det behöver kraftigare mer vitaminrika krämer? Hur ska jag tänka när det gäller t-zonen? Min haka är hopplös och precis när jag tycker att den lugnat ner sig från finnar så dyker de upp igen. Vad kan jag göra åt det? (Förknippar det inte med någon av krämerna). Sen funderar jag över mina kinder, de är ganska känsliga har jag märkt. Men även när de tycks må bra tycker jag att de är lite flammiga och inte så jämna i färgen som jag önskar, vad kan det bero på tror du? Har funderat på att testa kräm för känslig hy, kan det vara nåt?

Jenny

.............................................................................

Hej Jenny!

Eftersom de råd hudterapeuten gav dig inte riktigt fungerar för dig tycker jag att du ska lita till din egen känsla och fortsätta med den hudvårdsrutin som du själv provat fram. Eftersom du har känsliga kinder ska du alltid utgå från dem när du väljer produkter. Hos personer med känslig hy är det översta hudlagret (epidermis) mycket tunt vilket gör att blodkärlen ligger väldigt ytligt och skiner igenom huden. Det är därför du upplever att kinderna är flammiga och ojämna i färgen. Känsligheten i kinderna är nog bestående och för att de inte ska bli mer känsliga är det viktigt att du alltid använder produkter för känslig hy, inte solar, är försiktig med peeling, skyddar dem mot stark kyla och inte badar bastu.

För problemet med den fetare T-zonen och finnarna på hakan skulle du kunna lägga en djuprengörande ansiktsmask 1-2 ggr i veckan enbart där. Finnarna på hakan kan bero på lite obalans i hormonsystemet, hormonpåverkade finnar sätter sig nämligen gärna just där. Lite aloe vera-gelé på hakan under nattcremen kanske kan hjälpa lite.

Lycka till!

Hälsningar från Emma, hudterapeut

3 kommentarer:

  1. Sara ( wiliams barn-barn )18 april 2010 kl. 20:26

    Kan man gå och kolla vilken typ av hudtyp man har ?
    Hur mycket brukar det kosta och vart ?

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!
    För att ta reda på vad man har för hudtyp går man till en hudterapeut som tittar och känner på huden och ställer lite frågor. Det går att titta in hos en hudsalong för en snabb titt eller så bokar man en hel ansiktsbehandling som brukar kosta runt 600-800 kr. Nästa gång vi träffas kan jag titta lite på din hy om du vill. Så länge kan du läsa mer om hudtyperna här:
    http://kabukibeauty.blogspot.com/2009/11/en-fraga-om-hudtyperna.html

    Ha det gott!
    Kram från Emma

    SvaraRadera
  3. Okej , Ja visst gärna :)
    Ha det bra du med !

    SvaraRadera