tisdag 15 december 2009

Kabuki svarar på en fråga


Hej Kabuki!
Jag får så dumma vita plitor på baksidan av överarmarna, å jag tycker bara de blir fler å fler.
Ge mig några bra tips på hur jag ska bli av med dem!

Kram å tack!
Kristina


Hej Kristina!
Tack för din fråga! Det du har på baksidan av överarmarna är troligtvis en liten hudåkomma som kallas Keratosis pilaris. I stället för ett hårstrå har det i hårsäcken bildats en liten "keratinplupp" som ligger under huden som en hård liten knottra som oftast är röd eller vit. Keratin är ett hårt hornämne som finns i hud, hår och naglar. Det är mycket vanligt att man får Keratosis pilaris på baksidan av överarmarna och på framsidan av låren. Det du kan göra är att peela och torrborsta regelbundet, då får du bort död hud som täcker de irriterande små plupparna. Produkter med AHA-syror i brukar också vara effektiva eftersom AHA-syrorna är peelande i sig, läs gärna inlägget "AHA-syror,vad är det egentligen?" som ligger i arkivet under rubriken AHA. Det är även bra att smörja in området med någon mjukgörande creme.

Peela på och lycka till!
Hälsningar från Emma, hudterapeut

2 kommentarer:

  1. Nämen va trevligt =) Man tackar så mycket!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte testat nåt från the Balm, men jag kan helt klart tänka mig att beställa bara för att förpackningarna är fantastiska ;)

    SvaraRadera