onsdag 5 maj 2010

En fråga från Emma om oljig hy

Hej Emma!

Först och främst: fint namn! Även om det känns lite förvirrande att skriva sitt eget som hälsningsfras! :)

Jag har problem med oljig och besvärlig T-zon i mitt ansikte, och har haft det så länge jag kan minnas. Jag har också lite finnar, men de har dykt upp efter jag började med p-piller. Inga stora mängder, så det är uthärdligt. Hyn utanför T-zonen är lite torrare.

I tre års tid har jag använt Dermalogica, och de produkterna jag haft är Special Cleansing Gel, Multi Active Toner och Active Moist ansiktscreme. Jag har varit sådär nöjd. Det är inte så att produkterna har försämrat min hy, men inte gjort den bättre heller, och ärligt talat vet jag faktiskt inte varför jag hållit kvar vid dom så länge. Lathet, och okunskap antar jag :)

Men för någon månad sen blev jag trött på att alltid behöva göra touch-ups av sminket vid lunchtid eftersom att blankheten tagit sig igenom både Smashbox primer, matthetsprodukter och mineralsmink. Köpte då nya ansiktsprodukter för att testa och se om det blev någon skillnad, och de jag valde då var: Neutrogena Visibly Clear Wash Mask som innehåller lera och ska vara djuprengörande, ansiktsvatten från ACO för torr hy (för att komma undan alkoholen!) samt ansiktscreme Garnier Pure A som ska hjälpa mot oljig hy.

Av detta har jag märkt en liten, liten skillnad men absolut ingenting stort. Dessutom vill jag ju inte lägga ner hur mycket pengar som helst på att testa nya hudvårdsprodukter som jag inte vet om dom kommer fungera. Därför undrar jag om du har något spontant tips?

Vore supertacksam för hjälp!

Mvh Emma

.................................................................................................


Hej Emma!

Ja visst känns det knäppt att skriva sitt eget namn i en hälsningsfras!

Det är svårt att råda angående produkter när man inte fått se huden och känt och klämt lite, men dessa produkter från Decléor tror jag skulle passa bra utifrån vad du berättat.

Rengöring - Gel Démaquillante, en löddrande rengöringsgelé som motverkar glansig hud.
Ansiktsvatten - Lotion Matifiante, drar samman porerna och balanserar talgproduktionen. Innehåller ingen alkohol.
Serum dag - Aromessence Ylang Ylang, de essentiella oljorna minskar talgproduktionen, endast några få droppar räcker.
Dagkräm - Aroma Pureté, ger fukt men samtidigt en matt yta.
Nattkräm - Baume Ylang Ylang, ett balsam där Aromessence Ylang Ylang är "inbakat", en ärtas storlek räcker.
Mask till T-zonen - Masgue à l'argile et aux herbes, lägg i T-zonen 2 ggr i veckan, masken absorberar överflödigt talg och orenheter
Mask till övriga ansiktet - Hydra Floral Masque (min favorit-mask!) 2 ggr i veckan, ger intensivt med fukt så resten av ansiktet inte blir uttorkat.

Prova att använda en oljefri foundation (finns bland annat på Make Up Store) och fixera den genom att pressa in puder ovanpå.

Det här lilla paketet kostar ju en del och jag kan tyvärr inte garantera att det hjälper, men du kan ju börja med ansiktsvattnet, Aromessence Ylang Ylang och dagkrämen. Använd din gamla rengöring så länge och ta aromessencen och dagkrämen även till natten. Känner du att produkterna fungerar och känns bra kan du ju köpa resten i nästa steg. Decléor finns på många hudsalonger, be att få lite prover med så att du kan känna lite på produkterna.

Här kan du läsa mer om produkterna och hitta en Decléor-salong nära dig.

Lycka till, hoppas att det hjälper!

Hälsningar från Emma, hudterapeut

2 kommentarer:

  1. Jag kan rekommendera ACO Spotless 2-in-1(tror jag den heter). Jag har använt den i ungefär två veckor i t-zonen morgon och kväll, och tycker att problemet med oljig hy har minskat avsevärt. Kostar 60-70 kr på Apoteket och är jättedryg.

    SvaraRadera
  2. Sofie - Tack för tipset! :)

    SvaraRadera