tisdag 11 maj 2010

Sophia behöver tips mot gråtsvullna ögon

Hejsan!
Vilken fin blogg du har, fräsch känns den och en massa bra tips, den lägger jag på minnet!

Jag har frågor angående (gråt)svullna ögon. När jag gråtit på kvällen och sedan somnar någon timme efter det så har jag, när jag vaknar, otroligt svullna ögon. Både under och över, men värst är det nog under. Jag kan inte visa mig ute dagen efter, kanske är det okej framåt kvällen.

Vad ska jag göra åt detta? Jag har läst dina tips på bloggen men jag hade velat ha en mirakelkräm och vågar inte lägga hemorrojdkräm runt ögonen. Jag har en kräm som heter no old bags allowed, som i början funkade helt mirakulöst bra. Man lägger på den på kvällen och på morgonen finns inga påsar, om än lite lite svullnad (knappt synbart). Hittade dock, när jag sökte på nätet, ett recept på en olja man själv kan göra.

Den innehåller:
40 ml macadamiolja
30 ml tistelolja
20 ml aprikoskärnolja
10 ml hampfröolja
5 ml nyponfröolja
1 ml E-vitamin

Vad tror du om den?

Tack o Hej
Sophia :)

...................................................................................

Hej Sophia!

Tack för ditt mail och tack för de fina orden, roligt att du gillar bloggen!

Vad tråkigt att höra att du är ledsen och gråter på kvällarna, men ibland behöver man ju släppa lite på trycket och då kan det kännas skönt att gråta. Precis som du blir jag otroligt svullen runt ögonen dagen efter en gråt-kväll, ögonlocken blir som tjocka korvar på mig. Tyvärr har jag inte hittat någon mirakel-kräm och precis som du har jag heller inte vågat prova hemorrojdkräm runt ögonen som sägs göra underverk. Det bästa tycker jag är att kyla svullnaderna ordentligt. Oljan som du skriver om innehåller bara ingredienser som huden gillar så den tycker jag absolut att du kan testa. Ingredienserna kan du säkert hitta hos Crearome. Skriv gärna igen och lämna rapport!

Lycka till!

Hälsningar från Emma, hudterapeut


Här kommer en repris på mina tips mot svullna ögon:
1. Klassikern med kall gurka är superskön. Skär upp ett par skivor med gurka och placera på ögonen i en kvart. Gurkan ska vara tunt skivad så den verkligen ligger tätt mot ögonlocket. Byt ut skivorna efter hand som de blir varma eller lägg en isblåsa ovanpå för att behålla kylan.

2. Häll is i handfatet och fyll på med kallt vatten. Doppa två bomullsrondeller och krama ur, placera på ögonen i en kvart, blöt dem på nytt när de börjar bli varma. En liten frottéhandduk är också skön att doppa i isvattnet och trycka mot ögonen och ansiktet. Det är också effektivt att blaska isvattnet i ansiktet en stund.

3. Ta för vana att ha några teskedar i kylen. De kalla teskedarna passar perfekt ovanpå svullna ögonlock och kyler skönt i någon minut.

4. Kalla tepåsar är också skönt att vila med i en kvart. Ta gärna grönt te eller kamomillte så får huden även lite nyttigheter.

5. Det ryktas att hemorrojdkräm ska göra susen tack vare sin sammandragande effekt, men det vete tusan om det är så nyttigt att ha det runt ögonen.

6. Hjälper inte dessa knep kan man dölja svullnaden med en ordentligt mörk sotmakeup eller så får man göra en Greta Garbo och gömma sig bakom ordentligt stora solbrillor.

2 kommentarer:

  1. Jomenvisst, de är alldeles kanon de där burkarna!

    SvaraRadera
  2. Emma-Lou - Jag kan tänka mig det. :)

    SvaraRadera