torsdag 20 maj 2010

En fråga från Jessica om rosacea

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas att du kan svara på. Jag har precis fått veta att jag har rosacea och börjat behandlas med kräm och tabletter. Jag är nu jätteorolig att jag fått detta pga att jag använder smink i princip alltid. Jag använder Id Bare Minerals, tror du att det kan irritera huden? Jag fick veta att Rosacea kan förvärras av kemikalier, men Id innehåller väl inga kemikalier? Är jätterädd att jag måste sluta sminka mig, det skulle vara hemskt. Jag är dessutom jätteintresserad av make-up och har anmält mig sen tidigare till en utbildning för make-up artister så jag är jätterädd att jag inte ska kunna gå den, eller att jag ska ha svårt att jobba med det senare i livet. Vore jätteglad för ett svar.

Mvh Jessica

.............................................................................................

Hej Jessica!

Vad tråkigt att du fått rosacea, hoppas att krämen och medicinen kan hjälpa dig. Man vet inte riktigt hur rosacea uppstår, men jag tror inte att det beror på sminket. Trots all reklam om att ID är så bra för huden så visade det sig efter en granskning av Plus på SVT att någon sådan studie inte finns. ID och flera andra mineralfoundations innehåller ett ämne som heter Vismuth/Bismuth som faktiskt kan irritera huden, men om du hade reagerat på det så hade du känt det med stickningar och klåda i huden. Om du vill fortsätta med mineralfoundation tycker jag att du ska prova något märke utan Vismuth för att vara på den säkra sidan. Smink kan ju irritera huden, men det behöver inte alls bli så att du inte kan sminka dig eller arbeta med smink, du får prova dig fram lite och se vad du tål och inte tål. Både Cameron Diaz och Renée Zellwegger har rosacea och de blir ju sminkade en hel del, så tappa inte hoppet!

Jag vet flera med rosacea som tycker att de blivit lite hjälpta av hudvårdsmärket Exuviance produkter som du hittar hos en del hudterapeuter och hudläkare. Häromdagen läste jag att hudvårdsserien Secuvie som finns hos hälsokosten också kan hjälpa vid rosacea. Tyvärr är det ju ofta så med rosacea att en produkt som hjälper någon, inte funkar för en annan, så även när det gäller hudvård får du prova dig fram lite och ser vad just din hud klarar av och mår bäst av. Tänk på att inte köpa någon hudvård på nätet, se till att få experthjälp och råd när du köper produkter.


Här kan du läsa mer om rosacea:
Netdoktor
1177

Mineralsmink utan Vismuth/Bismuth:
TiKei
Hh Minerals
Make Up Cosmetics
Everyday Minerals
Lily Lolo
Silk Naturals
Lucy Minerals
Jane Iredale
Dermanord

Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp. Lycka till!

Hälsningar från Emma, hudterapeut

2 kommentarer:

  1. Mycket bra svar tycker jag! Jag har själv rosacea och skulle vilja ge lite tips: Använd havtornsolja, både invärtes och utvärtes! (Googla seabuckthorn oil + rosacea, så kommer massa info upp!) Har visat sig enormt bra på rosacea! Bodyoil.se har en olja som heter "vitaminolja" som är väldigt prisvärd! Och jag har testat massa mineralmakeup, och makeup cosmetics foundation har varit den som utan tvekan varit bäst för mig, så den kan jag rekommendera att testa! :) Och håll ut! Tar ofta tid innan hudproblem blir bättre! Lycka till Jessica, och tack till dig Emma för en enormt bra och intressant blogg som jag följer dagligen! Du verkar väldigt duktig och sympatisk! Kramar/Hanna

    SvaraRadera
  2. Hanna - Tack så mycket för dina tips och för dina rara ord! Det är ju ni med besvären som är de riktiga experterna! Kram till dig gulle!

    SvaraRadera