söndag 9 maj 2010

Två frågor från Linnea

Hej och tack för en finfin blogg!

Hittade din blogg häromdagen och fastnade för den! Jag håller på att uppdatera mig inom ämnet makeup och hudvård...så din blogg är bra inspiration!

Jag har två frågor:

1. Jag har efter åratal av epilering på hudvårdssalong av små svarta hårstrån på hakan fått en del pyttesmå bestående röda ärr där. Dessa syns även under det smink jag använder. Min fråga är om det finns något lämpligt hudvårdsmedel som kan dämpa ärren efter epilering? Kan ärren försvinna med åren?

2. Mina ögon sitter väldigt djupt i ansiktet (insjunkna) och är jag mycket mörk under ögonen. Detta gör att jag har mycket svårt att sminka mig kring ögonen och jag ser ofta trött och glåmig ut. Mörk ögonskugga är helt uteslutet eftersom ögonpartiet då ser ut som om det precis fått en blåtira. Har du något tips på hur jag ska sminka mig på bästa sätt runt ögonen för att få det att se fint och ljust ut? Jag har ganska stora ögon och naturligt svarta ögonfransar.

Linnéa

.................................................................................


Hej Linnéa!

Tack för ditt mail, jätteroligt att höra att du gillar Kabuki!

Vad synd att du fått ärr på hakan efter epileringen. Jag brukade alltid rekommendera mina kunder att smörja på Aloe Vera-gelé efter epileringen för att undvika ärr. Aloen stimulerar läkningen i huden och kan också bleka eventuella ärr litegrann. Det finns också en kräm som heter Cicatrix som behandlar ärr väldigt effektivt. Jag har aldrig provat den själv, men många verkar vara väldigt nöjda med den. Ärr kan också blekna av sig själva med tiden, men eftersom jag inte sett dina ärr så har jag lite svårt att säga om de kommer att gå bort eller inte.

Annars tycker jag att IPL-behandling (en mildare variant av laser) är väldigt effektivt för att ta bort ärr. Så länge ärren är röda går det ganska bra att behandla dem med IPL och till ett så litet område som hakan behöver det inte bli så dyrt att behandla, förhoppningsvis kan det räcka med 1-3 behandlingar för ärren. Oönskad hårväxt går ju också att behandla med IPL och lämnar inga ärr som epileringen ibland gör. Du kan ju kolla runt lite i staden du bor och se om det finns någon hudterapeut eller hudläkare som använder IPL.

Touche Eclat från Yves Saint Laurent tycker jag är en bra concelaer till ögonområdet. Den innehåller någon sorts ljusreflekterande partiklar och ljusar upp skuggorna som blir när ögonen ligger djupt. Jag använder den själv och är väldigt nöjd med den. Det är ju alltid lite svårt att ge sminkråd när man inte sett personen "in real life", men en ljus skugga med lite skimmer i ljusar ju upp om man har djupt liggande ögon och en svart eyeliner till är alltid snyggt! Om man håller ögonen neutralt sminkade så tycker jag det kan vara snyggt med mer färg på läpparna om du trivs med det. Om det finns någon Face eller Make Up Store där du bor så har de individuella makeup-kurser för 500 kr där det ingår smink för samma värde att ta med hem och så får man ordentligt med rådgivning och tips så det kanske kunde vara något att testa.

Här kan du läsa mer om Cicatrix.

Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp!

Vänliga hälsningar från Emma, hudterapeut

3 kommentarer:

  1. Tack så mycket! =)

    Jag är likadan och köper tusen olika nyanser av samma färg =) Men jag ville mest "make a statement" att det går bra att inte ha det också =)

    SvaraRadera
  2. Cicatrix funkar jattebra pa mina nyare arr dar den paskyndar lakningen, men pa riktigt gamla arr har den tyvarr inte velat bita (har jattestora arr pa knana, ouch!)

    SvaraRadera
  3. Maria - Ja favoriterna fastnar man ju liksom för :)

    Maggie - Roligt att höra från någon som testat! :)

    SvaraRadera